Aardbevingsschade is eigenlijk al een paar jaar aan de gang, in het begin zijn we daar heel langzaam ingestapt omdat wij niet houden van ad hoc maar wat doen. Wij houden van kwaliteit, uiteraard, bij Fledderman. Er zijn heel veel technieken om schade te herstellen, een goede oplossing is begeleiden van A tot Z, zowel het aanmelden richting de NAM als het uitvoeren en het opleveren. Dat vinden wij een aantal stappen die heel belangrijk zijn. In principe heeft de klant bij ons zelf daar niks mee van doen, dus alles wordt door ons ontzorgt.

Op gebied van techniek, er zijn heel veel technieken in ontwikkeling. Dan hebben we het over het vervolgtraject dat nu komt, het preventief verbeteren en aardbevingbestendig maken van het huidige woningbestand. Wat we tot nu toe heel veel doen is het cosmetisch oplossen van schade, dat kun je op heel veel manieren doen, daar moet je heel zorgvuldig mee om gaan. Wat heel lastig is met bestaande gevels en oude muren is om de juiste steen en de juiste voegkleur erbij te zoeken. Zo gauw de klant akkoord is wordt het toegepast, we hebben het dan over cosmetisch aan de buitenkant.

Wij werken schoon, dus mensen worden ontzorgt, dat kan zijn van meubilair tot verhuizen tot het verzorgen van huisdieren die in een pension terecht komen tot een hotel regelen. Wij zorgen dat de klant daar helemaal geen werk van heeft, dus wij pakken de klant eigenlijk bij de hand om de schade op te lossen. Daar hebben we succes mee, we krijgen heel veel woningen en schades om te herstellen. Heel veel mensen komen via mond-tot-mond reclame spontaan binnen wandelen en zeggen dan: “We hebben het daar gezien, jullie werken stofvrij, jullie werken netjes, jullie laten het netjes achter, wij willen naar Fledderman toe, we willen er verder geen sores van.” Dat is ook ons motto, netjes werken. Promotie van Fledderman is ontzorgen, de klant belt dan terug en zegt dat de schade goed is opgelost. Maar wij kunnen natuurlijk als bouwbedrijf meer dan alleen aardbevingsschade, daardoor creëer je dus ook een groter klantenbestand, de klant komt terug voor bijvoorbeeld een nieuw dakkapel.